رمزگشایی سرقت‌های مدارس غرب مشهد پاسخ به چند پرسش‌ متداول بازنشستگان کشوری درباره بیمه تکمیلی عکس و فیلم از خسارت‌های زلزله ۵ریشتری در کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) آخرین اخبار از زلزله کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | ۲ فوتی و ۵۰ مصدوم و چند نفر زیر آوار مانده در کاشمر | حال ۱۵ نفر وخیم است زلزله نسبتاً شدید کاشمر در خراسان رضوی را لرزاند + جزئیات (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) هزینه میلیاردی پیشگیری از ابتلا به هاری | شهرداری‌ها موظف هستند که کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب را پیگیری کنند بیماری تب دنگی چیست؟ | آخرین وضعیت بیماری در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای مشهد و خراسان‌رضوی ( ۲۹ خرداد ۱۴۰۳) تبلیغ محصول مکمل در فضای مجازی ممنوع است ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از امروز آغاز شد + شرایط (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به نیاز شبکه درمان به خون و فراورده‌های خونی پاسخ به ابهامات «متناسب‌سازی حقوق» بازنشستگان | احکام جدید حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟ علائم افسردگی نامرئی (افسردگی پنهان) چیست تذکر دیوان محاسبات کشور به دستگاه‌ها درباره اجرای قانون هوای پاک وزیر کار: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود | پیگیر متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز هستیم ساماندهی مدارس کانکسی کشور در مهر ۱۴۰۳
سرخط خبرها

۸۰ درصد کل ساختمان‌ها در مشهد نقص ایمنی دارد | این نقیصه شامل ۹۰ درصد مراکز درمانی نیز می‌شود

  • کد خبر: ۲۰۰۶۱۱
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
۸۰ درصد کل ساختمان‌ها در مشهد نقص ایمنی دارد | این نقیصه شامل ۹۰ درصد مراکز درمانی نیز می‌شود
یک مقام مسئول در سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: ۸۰ درصد ساختمان‌های غیرمسکونی در مشهد از جمله مراکز اقامتی، تجاری و... نقص ایمنی دارند.

به گزارش شهرآرانیوز درحالی‌که مراکز بهداشتی و درمانی به‌عنوان مراکز تجمعی و پرتردد، طبق اولویت‌بندی نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها در رده «بااهمیت بسیار زیاد» قرار می‌گیرند، بیمارستان‌های محدودی در مشهد هستند که تاکنون از سازمان آتش‌نشانی، تأییدیه ایمنی گرفته‌اند. به‌طوری‌که سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد، تعدادشان را بسیار کم و انگشت‌شمار بیان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد مراکز بهداشتی و درمانی شهر بدون تأییدیه ایمنی هستند، درحالی‌که ما از این بیمارستان‌ها بازدید و نواقص ایمنی‌شان را به آن‌ها و دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده‌ایم.

حمیدرضا کافی‌نیا در جریان بازدید از روزنامه شهرآرا، درباره وضعیت ایمنی ساختمان‌های مشهد بیان کرد: ۱۲۴ ساختمان دارای نقص ایمنی در شهر در سامانه‌ای باعنوان «منتاک» ثبت شده است که در بین این ساختمان‌ها همه نوع کاربری به‌جز مسکونی وجود دارد.

وی افزود: ۸۰ درصد ساختمان‌های غیرمسکونی در مشهد از جمله مراکز اقامتی، تجاری و... نقص ایمنی دارند. البته ما نمی‌گوییم ساختمان‌های مسکونی نیز دارای وضعیت ایمنی مطلوبی هستند، چون ما به‌سراغشان نرفته‌ایم و دراین‌باره الزام قانونی وجود ندارد. وقتی یک ساختمان مسکونی پایان‌کار می‌گیرد، ما دیگر اجازه ورود برای بررسی را نداریم.

به گفته این مسئول آتش‌نشانی مشهد در بررسی نقص ایمنی ساختمان‌ها، به موارد برگرفته از مبحث مقررات ملی ساختمان از سه منظر اعلام، اطفا و معماری ساختمان‌ها پرداخته می‌شود. او این را هم تأکید کرد که ساختمان ناایمن از لحاظ سازه و استحکام بنا بررسی می‌شود و متفاوت از بررسی‌های مربوط به نقص ایمنی است.

ساختمان‌هایی که پای کار نمی‌آیند

کافی‌نیا در ادامه از ساختمان‌هایی در شهر با عنوان قدیمی و بزرگ نام برد که پای کار ایمن‌سازی نمی‌آیند و تصریح کرد: مجتمع‌های تجاری و مسکونی بزرگی در شهر داریم که تعدادشان زیاد است، اما با این توجیه که اگر قرار بر ایمنی باشد باید اینجا را تعطیل کنیم و مثلا صد مغازه‌دار از کار می‌افتند و اینکه مجبورند برای نصب سامانه‌های اطفای حریق هزینه کنند، پای کار نمی‌آیند.

وی با بیان اینکه به مرجعی برای ابلاغ دستور در این زمینه نیاز داریم افزود: در نهایت پیشنهاد ما به مجتمع‌های مسکونی بزرگ و مجتمع‌های تجاری قدیمی این است که به‌طور سطح‌بندی شده اقدامات ایمنی انجام دهند تا فشار اقتصادی به مالکان و بهره‌برداران وارد نشود.

کافی‌نیا تصریح کرد: آن‌ها می‌توانند سال اول، سیم‌کشی‌ها را داکت‌بندی کنند و کپسول بگذارند. با همین اقدام، یک قدم جلو می‌افتند و ما گواهی ایمنی یک‌ساله به آن‌ها می‌دهیم. در سال دوم، سامانه اعلام حریق و سال بعد سامانه اطفای حریق را اجرا کنند. سال چهارم نیز علاوه بر فعال نگه‌داشتن همه این سامانه‌ها، بحث حفاظ‌ها و نرده‌ها و جان پناه را تکمیل کنند، بدین ترتیب عملا پس از چهار سال یک ساختمان ایمن خواهند داشت.

ساختمان‌های خوداطفا؛ ملاک ایمنی یک شهر

سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه ملاک ایمن بودن یک شهر، خوداطفابودن ساختمان‌های آن است، افزود: ما بهترین ماشین آلات آتش‌نشانی کشور را در مشهد در اختیار داریم. مثلا بالابر ۷۲ متری ما را تهران نیز ندارد، اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم از لحاظ ایمنی بهترین هستیم. چون ملاک ایمن بودن یک شهر خوداطفابودن ساختمان‌های آن شهر است، نه اینکه ما هر روز تجهیزات جدیدی اضافه کنیم. مثلا تا کی می‌توانیم با بالارفتن طبقات ساختمان‌ها نردبان بلندمرتبه بیاوریم؟

وی ادامه داد: در دنیا هم اصلا چنین رسمی وجود ندارد، مثلا در شهری مانند پاریس با آن تعداد ساختمان مرتفع، فقط دوازده نردبان بالابر در اختیار دارند که نهایت ارتفاعش ۳۲ متر است. آن‌ها معتقدند که قرار نیست با احداث هر ساختمان بلندمرتبه به همان ارتفاع بالابر داشته باشند، بلکه باید ساختمان‌ها خوداطفا باشند. در مشهد هم می‌خواهیم به همین سمت پیش برویم و به همین دلیل مقررات را با دقت بیشتری در حوزه نظارت و پیشگیری دنبال می‌کنیم و به سمت داشتن ساختمان‌های خوداطفا پیش می‌رویم.

مقابله با مرگ خاموش

بااینکه مهم‌ترین عملیات نجاتگران آتش‌نشانی در شهر اطفای حریق به نظر می‌رسد، بسامد عملیات‌های مربوط به نجات و امداد و ایمنی به طور معمول بیشتر از حریق است، موضوعی که کافی‌نیا در ادامه این گفتگو به آن تصریح کرد و گفت: به طور معمول روزانه ۴۰ درصد از عملیات‌ها مربوط به حریق است و ۶۰ درصد خدمات ایمنی و امداد و نجات را تشکیل می‌دهد که بیشتر آتش‌سوزی‌ها مربوط به اطفای‌حریق ساختمان‌هاست که بیشترین علت آن نقص در سیم‌کشی ساختمان‌هاست و در حریق پرتکرار خودرو‌ها نیز علت اصلی اتصال در برق خودرو است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->